Communicatie, hoe doe je dat?

Recent voorbeeld 

Tijdens de coronacrisis onderhandelt de Europese Unie met de deelstaten over financiële ondersteuning voor de getroffen landen binnen de EU. Zoals verwacht en heel begrijpelijk zijn er verschillende zienswijzen over de manier waarop dit geld ter beschikking moet worden gesteld.

Onze minister van financiën geeft duidelijk en direct aan dat dit niet zomaar goedgekeurd zal worden zonder dat er aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt. Heel begrijpelijk zou je zeggen? Voor ons Nederlanders ja maar de reactie van Italië sprak boekdelen.

Wij staan wereldwijd bekend als het meest directe, open en nuchtere volk. Er is bijna geen enkel onderwerp taboe binnen Nederland en daar zijn we terecht trots op. Echter door de ogen en oren van andere landen en culturen wordt dit vaker gezien als onbeschoft, gevoelloos en te zakelijk. Het enige wat de Italianen in deze casus hoorden was "Jullie krijgen geen geld als het aan Nederland ligt", een boodschap die direct een negatieve impact had op de relatie tussen de twee landen.


Communicatie is ons belangrijkste wapen op het gebied van relaties, klant- en personeelstevredenheid. Niet de gelikte reclame uitingen en marketing activiteiten maar de dagelijkse communicatie met werknemers, partners en klanten. 

Het gros van deze communicatie loopt tegenwoordig via digitale kanalen. Naast de voordelen van kanalen, zijn er ook nadelen. Geschreven communicatie is vaak heel plat, mist de intonatie, mist de non-verbale ondersteuning en mist vooral de mogelijkheid om direct te zien of de gewenste boodschap aankomt of dat er bijgesteld moet worden. De ontvanger leest en interpreteert de woorden vanuit eigen perspectief, eigen ervaring, eigen cultuur en maakt zelf de vertaalslag. 

Het geschrevene komt vaak niet over zoals bedoeld en kan zelfs onbedoeld voor irritatie en ontevredenheid zorgen.

Daarnaast bestaan er in verbale communicatie persoonlijke en cultuur afhankelijke communicatiestijlen binnen Nederland en bij onze internationale partners. Verschillende culturen werken en communiceren op geheel andere wijze. 

We zijn allemaal anders, denken anders en interpreteren dan ook anders! 


De Training

Krijg meer inzicht in cultuur en communicatiestijl binnen jouw bedrijf of team en ontdek hoe je jouw dagelijkse communicatie inzet als hulpmiddel bij coaching van personeel en klantenbinding. Onze training bestaat uit 3 onderdelen en wordt aangepast naar de behoeften van onze klanten!

Deel 1: Ontdek de communicatiestijl en werkwijze van anderen en van jezelf.                         
Probeer onze miniscan 
https://analyse.mydrivesmyhabits.com/miniscan/vantongeren voor een voorbeeld of klik op onderstaande brochure.

Deel 2: Praktische handvatten voor dagelijkse communicatie.
Welke regels spreken we af over communicatie? Wat is ons doel? Hoe schrijf je zonder negatieve interpretaties te veroorzaken? Welke zinnen en woorden dien je te vermijden? Hoe communiceer je op basis van inhoud en feiten en niet op basis van interpretatie en gevoelens? 

Deel 3: Praktijk, praktijk, praktijk. Niet eenmalig een praktijkles maar ondersteuning in dagelijkse praktijk zolang nodig en gewenst.