Communicatie

Communicatie is ons belangrijkste wapen op het gebied van klant- en personeelstevredenheid. Niet de gelikte reclame uitingen en marketing activiteiten maar de dagelijkse communicatie met werknemers, partners en klanten. 

Het gros van deze communicatie loopt tegenwoordig via digitale kanalen. Naast de voordelen van kanalen, is er ook een nadeel. Geschreven communicatie is vaak heel plat, mist de intonatie, mist de non-verbale ondersteuning en mist vooral de mogelijkheid om direct te zien of de gewenste boodschap aankomt of dat er bijgesteld moet worden. De ontvanger leest en interpreteert de woorden vanuit eigen perspectief, eigen ervaring, eigen cultuur en maakt zelf de vertaalslag. 

Het geschrevene komt vaak niet over zoals bedoeld en kan zelfs onbedoeld voor irritatie en ontevredenheid zorgen.

Daarnaast bestaan er verschillende persoonlijke en cultuur afhankelijke communicatiestijlen binnen Nederland en bij onze internationale partners. Verschillende culturen werken en communiceren op geheel andere wijze.

We zijn allemaal anders, denken anders en interpreteren dan ook anders! 

Krijg meer inzicht in de cultuur en communicatiestijl binnen jouw bedrijf of team en ontdek hoe je jouw dagelijkse communicatie inzet als hulpmiddel bij coaching van personeel en klantenbinding. Probeer onze miniscan https://analyse.mydrivesmyhabits.com/miniscan/vantongeren of klik op onderstaande brochure

Recent voorbeeld 

Tijdens de coronacrisis onderhandelt de Europese Unie met de deelstaten over financiële ondersteuning voor de getroffen landen binnen de EU. Zoals verwacht en heel begrijpelijk zijn er verschillende zienswijzen over de manier waarop dit geld ter beschikking moet worden gesteld.

Onze minister van financiën geeft duidelijk en zeer direct aan dat dit niet zomaar goedgekeurd zal worden zonder dat er aan bepaalde voorwaarden voldaan moet worden. Heel begrijpelijk zou je zeggen? Voor ons Nederlanders ja maar de reactie van Italië sprak boekdelen.

Wij staan wereldwijd bekend als het meest directe, open en nuchtere volk. Er is bijna geen enkel onderwerp taboe binnen Nederland en daar zijn we terecht trots op. Echter door de ogen en oren van andere landen en culturen wordt dit vaker gezien als onbeschoft, gevoelloos en te zakelijk. Het enige wat de Italianen in deze casus hoorden was "Jullie krijgen geen geld als het aan Nederland ligt", een boodschap die direct negatieve impact had op de relatie tussen de twee landen.